جلسات فعال­ سازی رفتاری، مانند درمان­های شناختی ­رفتاری دیگر، جلساتی ساختارمند و برنامه ­ریزی شده هستند. جلسه­ اول درمان در صورت امکان باید شامل این موارد باشد: گرفتن تاریخچه و بحث درباره­ منطق درمان، تمرین بازنگری اولیه‌ی فعالیت، ارزیابی منافع اولیه‌ی درمان و در صورت امکان تهیه­ یک تکلیف فعال­ سازی ساده. در جلسه­ دوم، درمانگر در صورت لزوم به بازنگری فعالیت ادامه می­دهد و منافع درمان را ارزیابی می‌نماید. علاوه ­بر این، سلسله مراتبی از فعالیت اولیه نیز بر اساس یافته‌­های حاصل از بازنگری فعالیت و ارزیابی منافع درمان تهیه می‌­کند. این سلسله‌مراتب فعالیت، محتوای اولیه برای فعال ­سازی رفتاری را در جلسه آتی فراهم می­‌کند. پس از جلسات اولیه، روند درمان انعطاف­‌پذیرتر خواهد شد. بسیاری از مراجعان از فعال­‌سازی رفتاری ساده به قدری بهره می­‌برند که نیازی به پیچیده­‌تر نمودن درمان وجود ندارد (هوپکو، لجوز، روجیه­رو و ایفرت، ۲۰۰۳). با این وجود برای برخی از مراجعان، فعال ­سازی رفتاری ساده کافی نیست. در این موارد با استفاده از نتایج سنجش کارکردی شکست در جلسات اولیه، به مداخلات بیشتری پرداخته می­شود.

درمان فعال سازی رفتاری

همان­طور که گفته شد، جلسات فعال ­سازی رفتاری از بسیاری جهات (مانند تنظیم دستور جلسه، تعیین و مرور تکالیف خانگی، درخواست خلاصه کردن نکات کلیدی و دادن پسخوراند نسبت به جلسه)، ساختاری مشابه همه­ درمان­‌های شناختی‌رفتاری دارند.

تکالیف خانگی:

برای دریافت کامل این پروتکل درمانی اینجا کلیک کنید.